
Wanneer heb ik leerbegeleiding nodig?
Situatie
Ik haal veel onvoldoendes.
Ik heb moeite om de stof te begrijpen in de les.
Ik vind het lezen van de leerstof moeilijk.
Ik heb moeite om me te focussen tijdens het leren.

Herken jij dit ?
Gevoelens
Ik voel me onzeker.
Ik vind mezelf niet goed genoeg.
Ik raak in paniek en/of in de war.
Ik heb geen zin om te leren, omdat ik het niet kan.
Ik overzie het niet.

Tijd voor actie met resultaat!
Analyseonderzoek
Tijdens een bijles interviewen en observeren.
Persoonlijke gegevens van derden verzamelen.
Leerbehoeftes in kaart brengen
Persoonlijk leerplan 1
Advies ‘wat heb ik nodig’
Persoonlijk leerplan 2
Doelen, stappenplan en tijdspad
Bijlessen
Het oefenen van vaardigheden om tot leren te komen.

Leerprocessen
Strategieën leren om te leren
Leren plannen
Leren structureren
Leren reflecteren en bewustwording van eigen handelen
Het eigenaarschap versterken
Doorzetting en discipline ontwikkelen.
Zelfvertrouwen en zelfbeeld vergroten.
Hulpmiddelen leren inzetten. Authentiek kunnen zijn. Zichzelf nemen zoals hij/ zij is.
Werkwijze
Resultaten
Vanuit de positieve psychologie (2016) en ecologische pedagogiek (2008):
- Ingaan op kwaliteiten en mogelijkheden.
- Vertrouwen in eigen kunnen geven.
- Kleine successen opdoen, die grote veranderingen met zich meebrengen.
- Alle facetten verbinden en versterken
- Principes van Taalgericht Vakonderwijs (2015) toepassen.
Ik voel me sterker.
Ik voel me blijer.
Ik heb meer overzicht.
Ik krijg plezier in het leren.
Ik mag er zijn en er is niets mis met mij.
Ik leer wie ik ben en wat ik nodig heb. En ik kan zelf hulp vragen en inzetten.
Ik mag er zijn!
Ik heb nu genoeg tips die ik kan gebruiken bij het leren.
